قیمت روز لپه

قیمت روز لپه در ایران

قیمت روز لپه در ایران به عواملی چون میزان برداشت کشاورزان، وضعیت اب و هوا و میزان بارش، قیمت روز سموم و کودهای کشاورزی، قیمت و نرخ بازار، میزان صادرات و واردات این محصول و … بستگی دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

قیمت روز لپه

قیمت روز لپه

قیمت روز لپه در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که باعث افزایش یا کاهش نرخ ان می گردد. به طور کلی میزان تورم و نرخ بازار تعیین کننده قیمت نهایی محصولات می باشد. تورم روی تمام زمینه ها و مواد اولیه تولید هر محصول تاثیر گذاشته و هزینه های تولید کنندگان را افزایش میدهد، در نتیجه محصول تولیدی نیز گرانتر خواهد بود. همچنین میزان تولیدات داخلی اگر برای تامین نیاز کشور کافی نباشد و یا دولت بنا به هر دلیل اقدام به واردات از خارج از کشور نماید باز هم تغییر اساسی در قیمت ها بوجود می اید.

لپه چیست

یکی از حبوبات دیگری که همه مردم با ان اشنا هستند لپه است. لپه گرد و زرد رنگ است و یک طرف آن هم صاف و سفید است. نکته مهم درباره لپه این است که این محصول یک گیاه جدا و خاص نیست و دارای بوته ای بخصوص نمی باشد، چرا که لپه درواقع از نخود بدست می آید. لپه و نخود هر دو یکی هستند. نخودهای با سایز کوچک تر و ریز تر را در کارخانه ها شستشو می دهند و به دو نیم تقسیم می کنند و به این ترتیب لپه بدست می آید.

خواص لپه

قیمت روز لپه

لپه هم تمامی خواص نخود را در خود دارا است. مانندتمام حبوبات منبعی از فیبر است و پروتئین و انرژی بسیاری دارد. این ماده برای سلامتی قلب بسیار موثر است و باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود. همچنین میزان منابع آهن موجود در ان برای افراد کم خون عالی است.

مناطق کشت نخود لپه ای

مرکز کشت و تولید نخود لپه ای استان آذربایجان شرقی و شهر آذر شهر می باشد. در این شهر انواع حبوبات با بهترین کیفیت و مرغوبیت و به طور گسترده تولید می گردد. از قدیم بهترین لپه در بازار لپه های ایرانی بودند که هم عطر و بوی خوبی داشتند و هم طعم دلپذیر. این لپه ها در غذا به خوبی پخته می شوند و لعاب خوبی به غذا می دهند . اما چون قیمت آنها کمی گران بود و مردم توانایی خرید ان را نداشتند به محصولات وارداتی ارزان قیمت تر روی آودند. اما امروزه قیمت این محصولات واداتی هم به اندازه لپه اایرانی افزایش یافته است و مردم همان محصول ایرانی را میخرند.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *