قیمت نخود عمده

کرمانشاه قطب تولید نخود ایرانی

نخود ریز و درشت ایرانی بیش از هر جایی در استان کرمانشاه به عنوان قطب اول و اصلی تولید نخود در ایران تولید می گردد.

تمامی انواع حبوبات نخود، لوبیا، عدس، لپه و ماش سالانه در ایران در استان های زیادی که قابلیت تولید حبوبات را دارد کشت و برداشت می گردد. در این میان نخود به عنوان یک نوع از حبوبات پرمصرف سالانه تولید زیادی را به خود اختصاص می دهد. که قابل ذکر این حجم زیاد تولید، جهت مصرف داخلی و صادراتی مورد استفاده قرار می گیرد. کرمانشاه قطب اول و اصلی تولید نخود در ایران است که نخود بسیار مرغوبی در سایزهای مختلف در آن کشت می شود. البته بعد از کرمانشاه، استان لرستان نیز در تولید نخود دستی بر آتش داشته و دارد ولی حجم بیشتر و بار مرغوب تر نخود در کرمانشاه تولید می گردد. مرغوبیت این نخود به قدری زیاد است که نخود کرمانشاه علاوه بر بازار داخلی، به عنوان یک بار صادراتی ایرانی در بازار خارجی نیز اسم و رسم دارد. در ادامه به انواع نخود تولید شده در این استان اشاره خواهیم داشت.

نخود درشت آبگوشتی کرمانشاه

نخود کرمانشاه بعد از برداشت طبق سایز از یکدیگر جدا می گردد. در واقع بار برداشت شده ابتدا پنکه و تمیز می شود. به نخود در این مرحله نخود لشکری می گویند که بار تمیزی بوده ولی ترکیبی از سایزهای 4 تا 10 است. بعد از سورت شدن نخود سایزبندی می شود. نخود سایز 9 و 10 و سایز 7، 8 و 9 به ترتیب نخود دو خان و سه خان نام دارد که هر دو درشت بوده و به نام نخود آبگوشتی در بازار عرضه می گردد. قابل ذکر است که نخود درشت آبگوشتی به دلیل سایز و کیفیت، نسبت به دیگر انواع نخود قیمت بالاتری دارد.

نخود ریز فلافلی کرمانشاه

نخود سایز ریز که سایز 4 تا 6 است برای استفاده در فلافل مناسب است. فلافل فروشی ها نخود را چرخ و استفاده می کنند به همین دلیل نخود ریز را خرید می کنند. به دلیل این استفاده زیاد، نخود ریز کرمانشاه به نخود فلافلی معروف است و به دلیل ریز بودن قیمت پایین تری را نیز داراست.

هر دو نوع نخود درشت و ریز تولید شده در کرمانشاه علاوه بر فروش در بازارهای داخلی، هر دو جهت صادرات به کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی به خصوص عراق، کویت، قطر و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *